Translate

onsdag 20 januari 2010

Surdeg - del 2




Så nu tog jag då lite paus från pluggeriet och bakade istället ut min surdeg. Först sparade jag 1/2 dl som jag använder till nästa surdeg istället för jäst (håller upp till 14 dagar i kylskåpet). Jag måste köpa fler brödformar då jag bara har två. Jag tänkte ha fyra för det går in i ugnen så två till ska införskaffas när jag får tummen ur... =)

Dag 3, surdegsbak:

1. Lös 25 g jäst i en bunke med 7 dl vatten (37 grader).
2. Tillsätt:
- surdeg
- 1 msk salt
- 7 dl rågmjöl
- ca 14 dl vetemjöl
3. Arbeta ihop men inte för länge om du har hushållsassistent.
4. Jäs ca 40 minuter under duk.

5. Stjälp upp degen och arbeta ihop till två bröd (runda eller avlånga)
6. Låt dom jäsa ytterligare 45 min, sätt på ugnen på 250 grader med en plåt.
7. Grädda nederst i ugnen ca 10 min. Sänk sedan temperaturen till 175 grader och grädda ytterligare 40-45 min. Ett sätt att prova om brödet är klart är att knacka på det, om det låter ihåligt så är det färdigt.

Tips: För att få 25 g jäst, dela jästen diagonalt. Det är enklare än att försöka dela den i två rektanglar...

Mums, inte så nyttigt men gott med nattamacka när man pluggar...

1 kommentar: